B a r b a r aE r n i


making

Selections, nominations, awards:

Swiss Premiere Filmfesttage Solothurn 2020
Corsica.doc 2019, nominee
Vienna Shorts 2020, selection
Filmfestival Einsiedeln (delayed)
IndieX Film Fest, award Best Documentary Short
Indie Short Fest Los Angeles, June 2020, finalist Best Women Short, Best Experimental Short
Independent Short Awards ISA Los Angeles, Mai 2020, awards Best Women Short, Best Experimental Short
IndieX FilmFest June 2020, awards Outstanding Achievement, Platine Best Experimental Short
Rome Independent Prisma Award, 2020, award
Amsterdam World Film Festival, 2020 , selection
Euro Film Festival Geneva, 2020, selection
Rome Prisma Film Awards 2020 October, award
jellyFest Los Angeles, 2021, finalist
Paris Film Art Festival, 2021, award Best Documentary
Milano Reale Film Festival July-August, award Best Documentary
Oxford International Short Film Festival 2021, nominee
Istanbul Golden Bridge Short Film Festival, 2021, selection
Symbiotic Film Festival, Kiev, 2022, selection 
Iconic Film Festival Lithuania, 23-24 February 2022, selection
Cannes Shorts, 2022, nominee
New York Dumbo Film Festival, 2022, semi-finalist
New York Istanbul Short Film Festival, 2022
8 & HalFilm Awards, 2022, award Best Short Documentary
New York Neorealism Film, 2022, Awards
New York Movie Awards, 2022, selected
Florence Movie Awards, April 2022, award Best Short Documentary
London Movie Awards, 2022, selected
Sweet Democracy Film Awards, 2022, award
New York Neorealism Film Awards, Mai 2022, award
Anatolia International Film Festival, selection



 

Making of Making Nothing, 2019, documentary essay, 19 min.

Writer, director, camera, images, producer : Barbara Erni, Switzerland

https://www.youtube.com/watch?v=53_ZdkhJeVg&feature=youtu.be

C’est par ce que nous avons de plus personnel que nous touchons à l’Universel.
Teilhard de Chardin

La fin de vie de sa mère ramène la réalisatrice dans la ville de son enfance. Les trajets sont longs, les visites deviennent pénibles. Elle perd sa capacité de travailler. Des problèmes familiaux qu’elle croyait dépassés resurgissent. Pourquoi n’existe-t-il pas de lien de confiance avec sa mère ? Quelles était ses conditions de vie ? En se penchant sur les photos de famille, la réalisatrice commence à mieux comprendre les femmes des générations qui l’ont précédée et à voir le chemin parcouru. Les archives familiales et les vidéos et photos crées durant cette période constituent le matériel de base du film dans lequel la réalisatrice partage une expérience de vie.

Die Filmemacherin besucht ihre betagte Mutter regelmässig im Altersheim. In dem Prozess des Abschiednehmens lässt sie uns an ihrer eigenen Geschichte, dem Leben als Frau und Künstlerin und der Beziehung zu ihrer Mutter teilhaben. Fotos werden aus dem Familienalbum geholt, alte Geschichten ausgepackt, Unvermögen thematisiert. Au seiner persönlichen Erfahrung erschliesst sich gleichsam auch ein allgemeiner Blick auf die Frau in der Gesellschaft. Ein berührender wie erhellender Essay. (Festival Vienna Shorts)

The filmmaker pays frequent visits to her elderly mother at the old folks’ home. In the course of saying goodbye, she lets us into her own story, her life as a woman and artist, and her relationship with her mother. Photos are pulled from a family album, old stories dusted off, inadequacies discussed. The individual’s perspective also gives way to a general look at women in society. A touching, edifying essay (Festival Vienna Shorts).